Usadio, ohitura, zaharrak gogora ekarri.

Estándar

Urtarrilari agur esan eta hementxe daukagu Otsaila ohitura zaharrez kargaturik. Asteartean, otsailaren 2 an, Kandelaria eguna da, gero San Blas eta Santa Ageda datoz eta, azkenean, inauteriak. Gehienek kutsu erligiosoa badute ere askotan, gizakiak naturarekiko izan duen harreman estua isladatzen da. Lurra esnatzeko garaia da, negua atzean utzi eta udaberria gertu dagoela iragartzen eta ospatzen da jai hauetan. Kandelaria eguneko esaera zaharrak dio: “Kandelaria hotz, negua motz. Kandelaria bero, negua gero”. Aurten zaila izango zaigu asmatzea negua amaitu edo luzatuko den negurik izan ez dugulako.

Kandelario Kanta

kriseiluOtsaila hasieran hartza zen negua luzatuko zen edo amaitzen ari zen iragartzen zuena. Hartzak zehazten zuen aratusteen hasiera eta, ondorioz, udaberriaren etorrera. “Hartza lozorroan sartzen da haitzuloan negua pasatzeko eta udaberrian ateratzen da.  Kandelaria egunaren inguruan hartza haitzulotik ateratzen dela, zeruari begiratzen diola eta ikusten duen ilargiaren arabera badakiela inauteriak ospatzera irten behar duen edo lo jarraitu behar ote duen”.(Oier Araozalak, antropologo ). 

HARTZEGUNA

Hau den hau egutegiaren antolaketarekin zerikusia handia du. Aspaldian egutegia ilargiaren arabera egiten baitzen. “Hartza otsailaren 2an bere ezkutalekutik zerua behatu eta iluna badago, hau da ilargi berria badago, inauteria ospatzera aterako da. Argia ikusiz gero, aldiz, ilargi betea dagoela esan nahi du eta, beraz, itxaron egingo du”. Horregatik, Euskal Herrian, Europako herri askotan bezala, hartza eta aratusteak oso lotuta egon dira. Ituren, Zubietan, Arizkunen eta beste hainbat herrietan hartza da inauteri ospakizunen pertsonai garrantzitsu bat.

Candelario, San Blas, Santa Agueda, el Carnaval…

Entramos en Febrero y nos encontramos con unos días de costumbres muy arraigadas en nuestros pueblos. El martes, día 2, se celebra el día de las “Candelas”. San Blás y Santa Agueda, el 3 y el 5,  y esta misma semana “el Carnaval”. A pesar del toque religioso, muchas de estas fiestas conservan y reflejan la estrecha relación del ser humano con la Naturaleza. Es el tiempo del despertar de la Tierra, la transición entre el invierno y la primavera. La copla del día de la Candelaria dice: ” Si ese día hace frío, el invierno fue corto. Si hace calor, el invierno está por venir”. Este año, con el tiempo tan extraño que tenemos, será difícil adivinar que pasará.

mundaka

A primeros de Febrero “el Oso ” era el que nos decía si el invierno continuaba o ya había acabado. El marcaba el comienzo del “Carnaval” y la llegada de la primavera. “El Oso entra en su cueva para hibernar y el día de la “Candelaria” despierta y sale a la entrada, observa el cielo y en función de la Luna sabe si ha de salir ha celebrar el Carnaval o volver a dormir pues serán más tarde”.(Oier Araozalak, antropologo ).

2014ko urtarrilak 27, Zubieta. Ituren eta Zubietako ihauterien hasiera. Irudian, joaldunak desfilean. 27 de enero de 2014, Zubieta. Comienzo de los carnavales de Ituren y Zubieta. En la imagen, joaldunas en el desfile.

2014ko urtarrilak 27, Zubieta. Ituren eta Zubietako ihauterien hasiera. Irudian, joaldunak desfilean.
27 de enero de 2014, Zubieta. Comienzo de los carnavales de Ituren y Zubieta.

Todo esto tiene mucho que ver con la organización del calendario, que estaba marcada por las fases lunares. “El Oso sale el día 2 ve que esta oscuro, estamos en Luna nueva, y se queda para celebrar el Carnaval. Si ve que hay mucha luz, estamos en fase de Luna llena, se vuelve a su cueva a esperar que acabe el invierno”. En Euskal Herria y en muchos pueblos de Europa el Oso es un personaje muy importante de los Carnavales.( Zubieta, Ituren, Arizkun,…)

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