Euskara hobetzen
Zenbakiak
0 | zero | 20 | hogei |
2 | bi (biga) | 21 | hogeita bat |
5 | bost (bortz) | 25 | hogeita bost |
13 | hamahiru | 35 | hogeita hamabost (hogeita hamabortz) |
17 | hamazazpi | 70 | hirurogeita hamar |
18 | hemezortzi (hamazortzi) | 80 | laurogei |
19 | hemeretzi | 90 | laurogeita hamar |
101 | ehun eta bat | 600 | seiehun |
300 | hirurehun | 700 | zazpiehun |
400 | laurehun | 800 | zortziehun |
234 | berrehun eta hogeita hamalau | 567 | bostehun eta hirurogeita zazpi |
1.200 | mila eta berrehun | 1.201 | mila berrehun eta bat |
13.425 | hamahiru mila laurehun eta hogeita bost | ||
47.689 | berrogeita zazpi mila seiehun eta laurogeita bederatzi |
ETA, ZENBAKIAK EMATEAN
– 1.500, 2.700 eta gisako zenbakiak tradizioan eta emendiozkoarekin eman izan dira euskaraz, eta sistema hori da hobestekoa egun ere: 1.500 > *mila bostehun (> mila eta bostehun); 2.700 > *bi mila zazpiehun (> bi mila eta zazpiehun); *bi milioi zazpiehun mila euro (> bi milioi eta zazpiehun mila euro); 1.200.000 > *milioi eta berrehun mila, *milioi bat berrehun mila (> milioi bat eta berrehun mila).
Ohitura hori salgaien prezioak eta kirol-proben emaitzak emateko ere gorde da orain arte: ?Kafea bat hogei da (> Kafea bat eta hogei da). 22 eta 14 nagusitu zen Olaizola II.a finalean. ?Hiru bat irabazi du Osasunak (> Hiru eta bat irabazi du Osasunak).
– Baina mila (1.000) zenbakitik gora, eta kendu egiten da ondoren datozen ehunekoetan ere agertzen bada: mila eta berrehun, baina mila Ø berrehun eta bi; mila eta laurehun, baina mila Ø laurehun eta bi. [7. araua; EH]
1.500 | *mila bostehun | mila eta bostehun |
2018an gaude | *bi mila hemezortzian | bi mila eta hemezortzian |
2,20 € d(ir)a | *bi (euro) hogei d(ir)a | bi (euro) eta hogei d(ir)a |
2-1 irabazi dugu | *bi bat irabazi dugu | bi eta bat irabazi dugu |
* txarto dago
*******
Artikulua
Diskalkulia: zenbakiak arazo bihurtzen direnekoa
“Letretakoa naiz” edo “zientzietakoa naiz”. Ikasketei buruzko solasaldietan sarritan entzuten diren esanak dira. Bereizketa faltsua da askotan, eta irakasle fin asko ustezko muga hori apurtzeko lanean ari dira. Izan ere, bai zientziak zein humanitateak gizateriak munduko misterioak argitzeko duen nahiaren erakusle dira, eta zaila litzateke arlo bat bestea gabe ulertzea.
Baina inozoa litzateke ezkutatzea badirela bereziki batean edo bestean hobeto moldatzen diren lagunak. Eta, zenbaitetan, arrazoi indartsuagoak daude joera horien atzean. Horietako bat da diskalkulia izeneko asaldura. Matematika eragiketak egiteko eta, oro har, zenbakiekin aritzeko zailtasun kronikoari deritzo horri. Eta jakina da zientziaren eraikina eraikitzeko adreiluak, gehienetan, zenbakiak direla.
Juanma Gallego /Zientzia Kaiera
*******
BOST MINUTUKO IKASTAROA / Euskararen Erabilera Sustatzeko Plana / Kultura eta Hizkuntza Politika Saila